Sannewel
Blog

"Straight
to the point!"

De toekomst van werken; de sharing community

12.12.2016

De toekomst van werken; de sharing community

SNEL, SNELLER SNELST…

 

We leven in een wereld die continu in verandering is. Een wereld die steeds sneller en sneller gaat. Een wereld die steeds complexer wordt. Een wereld waar werken een heel andere invulling gaat krijgen. Een wereld die altijd aan staat en waarin de 24 uurs-economie inmiddels doodnormaal is.

 

NIET GENOEG

 

Waar het vroeger ‘stoer’ was om zaken ‘all by yourself’ op te pakken is het nu bijna niet meer te doen. Simpelweg omdat je niet snel genoeg meer bent, omdat je in je eentje het verschil niet meer kunt maken. Bedrijven worden geconfronteerd met uitdagingen waar de traditionele hiërarchische organisatiestructuren niet meer lijken te werken. Om de nodige creativiteit, wendbaarheid en flexibiliteit te faciliteren zijn andere manieren van denken en samenwerken nodig. Zo ook voor assistants. Wij zien de trend onstaan dat assistants elkaar vinden in een sharing community, ze gaan met elkaar communiceren in een social network community!

 

HET FUNCTIEPROFIEL

 

Spring tien jaar terug in de tijd en het functieprofiel van de secretaresse was haar baan. Ze supporte haar manager(s) en zorgde dat daarvoor alles tip top in orde was op dat vlak. En daar was (is) ze goed in, vooral wanneer er een goede klik was met de manager(s) waar voor ze werkte. Super! En, voor de traditionelere bedrijven is dit vaak nog steeds realiteit.

 

DE ROL IN DE TOEKOMST

 

Maar, stel je nu het volgende eens voor. Jouw team bestaat uit 8 assistants die jouw directe collega’s zijn. Gezamenlijk zijn jullie verantwoordelijk voor de support van de volledige (senior)managementlaag van jullie business unit. Jullie zijn goed op elkaar ingespeeld, altijd up-to-date van de laatste ontwikkelingen, werken aan vernieuwing en procesverbeteringen en staan samen jullie mannetje. Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten, hier zijn jullie tevens op geselecteerd (namelijk met oog op de teamsamenstelling). Jullie hebben allen een eigen interessegebied en natuurlijk ook een eigen specialisatie. Op deze manier kun jij precies waarde toevoegen in dat waar jij in uitblinkt (en hoogstwaarschijnlijk ook het meeste plezier uit haalt). Natuurlijk leer je ook van je collega’s op gebieden waarin jij iets minder goed bent, maar daar hoeft de focus echter niet (meer) op te liggen. Je hoeft namelijk niet meer alles zelf te doen! Laat het functieprofiel voor wat het is en pak de rol die jou de meeste energie geeft en deel de zaken die jou minder energie geven.

 

Een voorbeeld: dat begrotingsdocument opzetten waar je altijd zo tegen op zag, je collega met die mega cijferknobbel doet niets liever, sterker nog die maakt er een nóg beter document van! Wauw! En jij, jij richt je op het professionaliseren van de onboarding van nieuwe collega’s. Dat is waar jouw talent ligt; mensen een welkom gevoel geven.

 

Klinkt goed, nietwaar? Wat denk je van het resultaat? Een bevlogen, betrokken en wendbaar team!

 

SHARING IS CARING

 

Jullie zijn niet alleen gezamenlijk verantwoordelijk voor de inhoudelijke support van het management maar ook voor jullie kwaliteit, jullie kwaliteit als team. Dat wil zeggen dat jij medeverantwoordelijk bent voor de ontwikkeling van je 7 collega’s. Shit! Dat klinkt heftig, ‘die verantwoordelijkheid wil ik helemaal niet dragen’ denk je misschien in eerste instantie. In dat geval is het misschien goed om jezelf af te vragen hoeveel vertrouwen je in jezelf en je collega’s hebt (daar begint een samenwerking immers mee, toch?). Ken je onze eerdere blog of de metafoor die ik geregeld gebruik: het Krabbenmand-defect? Je kunt hem hier nog eens terug lezen. Een korte uitleg van de definitie van ‘de krabbenmand’; krabben zijn prima in staat om uit een te mand klimmen, behalve wanneer die mand gevuld is met andere krabben. Dan proberen ze er allemaal tegelijk uit te klauteren en komt er geen krab meer uit omdat ze elkaar zo terug de mand in trekken. Uiteindelijk zullen ze niet overleven. Vervang nu “krabben” door “mensen”. Tsja… confronterend maar jammer genoeg zien wij dit vaak gebeuren (veelal onbewust, dat gelukkig wel).

 

TEAMWORK IS DREAMWORK

 

‘together you can achieve more’

 

Onderschat de kracht van samen niet! Wanneer we elkaar gaan gunnen in plaats van misgunnen (vanuit jaloezie) en in gaan zien dat synergie van onschatbare waarde is en dit ons als team en daarmee dus ook individueel succesvoller zal maken, is the sky niet eens the limit. Daar zijn wij van overtuigd! Nu, ga jij de uitdaging aan om van team-defect naar team-effect te gaan?

 

HIP COMMUNICEREN IN EEN SOCIAL NETWORK OMGEVING

 

En om af te sluiten: hoe gaan we communiceren met elkaar in een sharing community?  Een digitale samenwerkomgeving gaat daar ons bij helpen. Een omgeving waar je niet alleen documenten deelt met elkaar, een omgeving waar je samen kan werken aan documenten, met als doel een zo goed mogelijk en transparant resultaat. Een omgeving waar je ook communiceert en motiveert richting elkaar. Facebook lanceerde onlangs @workplace een social business network.

 

Wij hebben er voor gekozen om volgend jaar te werken met IBM Connections een omgeving waar collega’s binnen ons bedrijf met elkaar kunnen samenwerken/ delen en inspireren op afstand en waar wij onze klanten op aan kunnen haken in een transparante participerende en daardoor effectieve en wendbare samenwerking. Het gewenste resultaat? Een bevlogen, betrokken en wendbaar team!

 

Zet jij komend jaar de sharing community  op 1? Het loont!

 

Voor nu wensen we jullie een prachtige decembermaand. Hele fijne feestdagen gewenst en een social, sharing & happy 2017!

 

Sannewel. schreef deze blog (als ghostwriter) in opdracht van: www.saravanbroekhoven.nl

blog.

Met mijn blogs inspireer ik je graag over allerlei onderwerpen die mij bezig houden. Ondernemen, werken als Virtual Assistant, rust en ruimte in je leven, de veranderende werkwereld, leven vanuit je hart en alles daar omheen en tussendoor. 

Recent

3 redenen om vanuit een Flexplek... "Wat denk je van een maandje Bali... Netwerken.... HELP!! Hoe wordt... Alles zelf doen is zó 2016! Gastvrijheid: key in ondernemen!