09.05.2017
Alles zelf doen is zó 2016!
In opdracht van: www.krachtaardig.nl
ZZP’ers zijn multitalenten. Immers, om een bedrijf te runnen moet je van alle markten thuis zijn. Als bedrijfskundige bepaal je je strategie, als salesman zet je je product of dienst in de markt, als marketinggoeroe bereik je je potentiele klanten via social media, als boekhouder houd je netjes alle inkomsten en uitgaven bij. Je kunt alles prima zelf. Oké, je bent niet overal expert in maar het hoort er bij. Toch? Je bent een succesvol ondernemer maar ’t gaat nu ook weer niet zo goed dat je personeel kunt aannemen. Dat wil je trouwens niet eens, die rompslomp.
Experts verdienen zichzelf terug!
In de huidige wereld wordt het vaak als krachtig gezien alles alleen te kunnen. Onafhankelijk te zijn. Zelf je boontjes te doppen. Ja, je werkt structureel meer dan je eigenlijk zou willen maar hebt wel alles onder controle. De vraag is echter: ben je ook constructief bezig? Zowel voor jezelf als voor je bedrijf?
Stel jezelf de volgende vragen:
- Kun jij je focussen op de dingen waar je echt goed in bent? Waar je lol in hebt? Waarvoor je je bedrijf gestart bent? Heb je de tijd die je ervoor zou willen hebben?
- Wees eens kritisch op jezelf: heb je eigenlijk wel voldoende kennis van de randzaken? Weet je zeker dat je geen aftrekposten mist in je boekhouding? Levert de tijd en het geld dat je besteed aan je social media eigenlijk wel op waar je op hoopt? Werk je echt volgens een strategie naar je doelen of doe je enkel net wat er nodig is?
- Moet je opdrachtgevers of klanten wel eens teleur stellen omdat je het even niet meer gebolwerkt krijgt? Heb je een nieuwe opdracht wel eens moeten afwijzen?
- Heb je na je werkdag of werkweek nog energie over voor sociale aspecten, hobby’s of sport? Of moet die mailbox ook ’s avonds continu gecheckt worden?
Beantwoord deze vragen eens zonder angst. Zonder “maar, ik heb toch geen budget om uit te besteden”. Vaak zien we al beren op de weg voordat we een eerlijk antwoord kunnen geven. Bekijk de situatie positief. Een professional verdient zichzelf namelijk terug. In tijd, geld of rust. Maak gebruik van elkaars krachten. Focus je op jouw corebusiness en maak gebruiken van een ander zijn corebusiness. Alles zelf doen is zó 2016!
Wat kun je dan eigenlijk allemaal uitbesteden?
Breng eens in kaart wat je allemaal doet. Als je druk bent en een chaotische en reactieve manier van werken hebt, dan ben je je er vaak niet zo van bewust wat je überhaupt allemaal doet in een week. Houd de komende twee weken eens gedetailleerd bij wat je allemaal doet op een dag. Zo weet je in no time wat je veel tijd en energie kost. Maak in dat overzicht ook meteen een onderscheid in wat je wel en niet graag doet. En onderscheid zaken die écht zelf moet doen van de zaken die eventueel ook een ander zou kunnen doen (eerlijk!). Cluster vervolgens taken die je kunt uitbesteden. Zou je deze bij één partij onder kunnen brengen of heb je meerdere partijen nodig? Een Virtual Assistant biedt uitkomst voor veel randzaken (er zijn veel verschillende VA’s met ieder hun eigen expertise). Of heb jij juist meer aan bijvoorbeeld een marketing en communicatiebureau?
Bepaal vervolgens je budget. Bereken hoeveel tijd het uitbesteden van deze taken je oplevert. Bijvoorbeeld: 'als ik het opmaken en inplannen van mijn blogs uitbesteed, dan heb ik 2 uur per week extra om eindelijk mijn e-book te schrijven.' Bereken je eigen uurprijs en leg dit naast je maandelijkse inkomsten. Wat heb je maandelijks te besteden? Wat levert het op als jij bepaald werk niet zelf hoeft te doen? Grote kans dat je omzet omhoog gaat op het moment dat jij zaken gaat uitbesteden en daarmee voor focus zorgt!
Neem de tijd om dit proces voor jezelf uit te werken, maar begin vandaag nog met stap 1. Hieronder vind je ter inspiratie een overzicht met taken die vaak worden uitbesteed.
Wat kun je uitbesteden aan een Virtual Assistant?
Alle handelingen die veel tijd kosten, herhalend van aard zijn en die je makkelijk kunt uitleggen, kun je uitbesteden. Denk bijvoorbeeld aan:
- Administratie, bonnetjes invoeren, etc.
- facturatie
- klantadministratie
- visitekaartjes invoeren
- website en of webshop opzetten/ onderhouden/ beheren
- socialmediamanagement
- schrijven van content voor website, blog, documentatie
- ontwerp van presentaties, visitekaartjes, boeken, flyers etc.
- foto- en video bewerking
- projectmanagement
- maken en verzenden van nieuwsbrieven
- statistieken beheren en management rapportages maken
- online research
- affiliatie links maken en beheren
- audio of video bestanden uittypen
- vergaderingen notuleren
- events organiseren
- het voorbereiden van trainingen
- het opzetten van webinars / online trainingen
- Youtube videos ondertitelen, taggen etc.
- digitaliseren en organiseren van archieven.
Blijf jij alles zelf doen of ga je datgene uitbesteden wat een ander beter kan of wat jou teveel energie kost? Creëer jij opnieuw focus in je business? You go!