24.04.2017
Gastvrijheid: key in ondernemen!
Dit artikel gaat over klantbeleving, klantbinding en loyaliteit. Stelling: klanten betalen liever meer voor een goede dienst met een fijne klantbeleving dan een goede dienst waar men zich een nummer voelt. Heb jij hierover nagedacht in jouw onderneming?
Het is een heerlijke zomerse middag en je besluit na je laatste afspraak nog een drankje op het terras te gaan doen. Heerlijk, er is nog precies één plekje vrij in de zon. Alsof het zo moest zijn. De serveerster komt bij je. Ze is een bekend gezicht voor je want je komt hier wel vaker. De dame verwelkomt je vriendelijk: "wat mag het zijn? Een cappuccino of een Sauvignon Blanc?" Je glimlach, ze herkent jou ook en weet zelfs wat jouw favoriete drankjes zijn. "Ik had een pittige dag" antwoord je. Een paar minuten later verblijdt ze je met een lekker fris wijntje en legt wat tijdschriften op de hoek van je tafeltje. Je voelt je gezien, je krijgt persoonlijke aandacht, je voelt je welkom. Het is hier fijn.
Gastvrijheid wordt vaak gekoppeld aan horeca maar is key in alle organisaties. Misschien ken je ook wel de situatie dat je als klant een kantoor of winkel binnenloopt waar je je absoluut niet gezien voelt. Waar personeel je aanwezigheid niet eens op lijkt te merken. Waar je jezelf zichtbaar maakt door zelf maar iemand aan te spreken. Vervolgens krijg je als reactie dat je niet bij deze mevrouw moet zijn maar bij haar collega. Hier maak je het liefst meteen rechtsomkeer, toch?
Gastvrijheid is een ontzettend grote en ondergewaardeerde sleutel tot loyale klanten. Je ziet kleine ondernemers vaak focussen op product, dienst en prijs. Op inhoud dus. Aan klantbeleving wordt vaak pas binnen grote organisaties aandacht besteed. Denk bijvoorbeeld aan de IKEA of Efteling. Maar waarom zouden we als freelancers en MKB'ers niet afkijken bij de grote jongens? Erkenning en gezien worden is een van de basisbehoeftes van ieder mens, hier kunnen we zakelijk gezien nog zoveel meer op aansluiten. Klanten gaan er tegenwoordig (vooral binnen dienstverlening) vanuit dat de aangeboden diensten / producten in orde zijn. Echt verschil maken kan enkel met persoonlijke aandacht, met gastvrijheid.
"People may not remember what you said but they will never forget how you made them feel."
- Maya Angelou
Treed eens buiten de gebaande paden en ga aan de slag met jouw klantbeleving. Hoe voelen jouw klanten zich bij jou? Hoe wil jij dat ze zich voelen en kun hierin nog iets ontwikkelen? Wat gebeurt er bij jouw concurrenten, hoe worden klanten in jouw branche over het algemeen ontvangen?
Sta hier eens bij stil en denk na of je iets anders kan en wil doen. Hoe begroet jij je klanten bij een afspraak? Waar en hoe ontvang je hen? Weet je welke belangrijke zaken er in hun privéleven spelen of houd je dit gescheiden? Besteed je aandacht aan speciale momenten zoals verjaardagen, een geboorte of huwelijk? Verras je je klanten wel eens met een berichtje? Heb je echte, pure aandacht voor hen of zit je tijdens een gesprek soms bij die spannende afspraak die hierna volgt? Hoe snel bel je je klanten terug? Neem je wel eens niet op omdat je weet dat er een lastige vraag volgt?
Maak het verschil, geef jouw klanten een beleving!
Sannewel. schreef deze blog (als ghostwriter) in opdracht van: www.krachtaardig.nl